Scania

No Room For Downtime

Bakgrund

Ett fordon som inte rullar när det skall, är inte lönsamt. Det är den enkla sanningen. Scanias fordon är prissatta högt, men håller också en extremt hög kvalitet och tillförlitlighet. Däremot är det först med Scanias tjänsteutbud man verkligen kan maximera sin ”uptime”. Men tjänsteutbudet är såväl brett som komplext att förklara, och uppdraget var samtidigt att på lång sikt förflytta uppfattningen kring Scanias uptime-erbjudande bland såväl befintliga kunder som de som idag kör fordon från Scanias konkurrenter.

Lösning

Så för att positionera Scania som ett varumärke som kan säkerställa så hög uptime-som möjligt – så valde vi att istället för att lista funktioner och rationella fördelar, ta en helt annan vinkel: Att visa upp personer som kör i miljöer där riskerna kring oplanerad downtime är väldigt allvarliga – och att deras fordonsval för att göra sitt jobb, är just Scania.

Att lära känna dem, och förstå varför de själva väljer farliga och/eller krävande transporter, istället för trygga och enkla. Lösningen blev dokumentärserien ”No Room for Downtime”, skapad tillsammans med en prisbelönt dokumentärfilmare – där allt fokus fick ligga på personerna i fordonen, snarare än fordonen i sig. Serien har hittills släppts i tre avsnitt – Island, Turkiet och Ukraina, och visar upp såväl helt olika transportförutsättningar, som olika typer av verksamheter. 

Resultat

Förflyttningen i uppfattning är som sagt långsiktig, och därmed svår att mäta över kort tid – men redan strax efter lansering i november 2019 hade dokumentärserien fått stor uppmärksamhet.