Qatar Airways
Göteborg – Doha
Bakgrund
Qatar Airways skulle lansera sin första flyglinje mellan Göteborg och Doha och positionera sig som ett flygbolag i premiumsegmentet.
Lösning
En av de mest universella sanningarna kring flygresande är att flygplansmat sällan är fantastisk. En sanning Qatar Airways konstant utmanar. Så vi ville visa Göteborg hur denna ambition kring flygplansmat kunde paketeras som en fine-dining upplevelse – och lansera restaurangen Göteborg–Doha.
Allmänheten bjöds in att boka bord i mån av plats, och samtliga sittningar blev fullbokade på några timmar. Hela projektet dokumenterades, och den resulterande filmen användes sedan även i Qatar Airways globala kommunikation för att visa på just deras kvalitetsfokus – så väl som att vidare etablera Göteborg som en turistdestination för en internationell publik.
Resultat
Projektet och filmen genererade stor spridning och bidrog till stor uppmärksamhet för den nya linjen Göteborg–Doha, både lokalt och internationellt. Och bara några få månader efter lanseringen fick Qatar Airways dubbla sina avgångar från Landvetter flygplats.